پس از شکست نمایش و تبلیغات آمریکایی در کمک رسانی به مردم غزه و سقوط و آوار شدن بسته های مواد غذایی برسر مردم  غزه ، روزنامه انگلیسی فایننشنال تایمز در گزارشی از تصمیم آمریکا برای ساخت  یک بندر در سواحل غزه و اسکله برای کشتی‌های بزرگ حامل کمک‌های بشردوستانه خبر داد.

اهداف شوم آمریکا از ساخت بندر در سواحل غزه

پس از شکست نمایش و تبلیغات آمریکایی در کمک رسانی به مردم غزه و سقوط و آوار شدن بسته های مواد غذایی برسر مردم  غزه ، روزنامه انگلیسی فایننشنال تایمز در گزارشی از تصمیم آمریکا برای ساخت  یک بندر در سواحل غزه و اسکله برای کشتی‌های بزرگ حامل کمک‌های بشردوستانه خبر داد.

 بایدن  به ارتش آمریکا دستور داده است  تادر یک مأموریت اضطراری ،  بندری در دریای مدیترانه در سواحل غزه  ایجاد کند که قادر به دریافت کشتی‌های بزرگ حامل غذا، آب، دارو و سرپناه‌های موقت باشد.

آمریکایی‌ها پس از آن که متقاعد شدند مقاومت در مذاکرات تسلیم آنها نخواهد شد و مسیر آتش‌بس موقت دچار تزلزل شد، از این طریق گامهایی را در راستای نقشه های شوم شان ، برداشتند.

براساس این گزارش که در اواخر اسفند ماه سال گذشته منتشر شده ، ساخت بندر شناور برای ارسال کمک به نوار غزه ممکن است حداقل یک یا دو ماه طول بکشد تا به‌طور کامل عملیاتی شود و تقریبا به  یکهزار نیرو نیاز دارد.

این اقدام خبیثانه آمریکا در حالی که همچنان درحال ارسال بمب و مهمات جنگی برای اسرائیل  است  و از آن حمایت مالی می‌کند ، بی تردید  برای کاهش دادن  فشارهای افکار عمومی در داخل آمریکا  و بویژه در آستانه انتخابات  است.

این اقدام تلاش مذبوحانه ای  برای تحریف توجهات وافکار عمومی جهان  از مشکل واقعی یعنی جنایات و محاصره‌ای است که اسرائیل علیه غزه تحمیل کرده است.

هم زمان با اعلام طرح آمریکا برای ایجاد بندر  در سواحل غزه، وزارت حمل و نقل رژیم صهیونیستی اعلام کرد که هیئتی از شرکت بنادر این رژیم عازم قبرس شده است  تا با مسئولان آن درباره امکان خرید یکی از بنادر جزیره قبرس گفت‌وگو کند.

روزنامه عبری یدیعوت آحارانوت گزارشی را منتشر کرد که تل‌آویو با خریدن بندر در قبرس به دنبال رسیدن به ۲ هدف اصلی است:

هدف اول، استفاده از این بندر برای بازرسی کشتی‌های حامل کمک‌های بشردوستانه قبل از رسیدن به بندری که آمریکا قرار است  در سواحل ایجادکند و تمامی کشتی‌های ارسال کننده کمک‌های بشردوستانه مستقیماً به بندر آمریکایی غزه نمی‌روند، بلکه برای کنترل و بررسی به بندر اشدود می‌روند و سپس تحت نظارت آمریکا و اسرائیل به نوار غزه می‌رسند.

-هدف دوم، رفع محاصره‌ای است که توسط  انصارالله به بنادر  سرزمینهای اشغالی  تحمیل شده است. خرید بندر در قبرس بخشی از تلاش‌های تل‌آویو جهت یافتن مسیرهای دریایی جدید برای انتقال کالا به فلسطین اشغالی است. به د لیل اینکه انصارالله مسیر دریای سرخ را به روی کشتی‌های اسرائیلی یا کشتی‌هایی که  متعلق به کشورهای حامی رژیم هستند وبه سمت بنادر فلسطین اشغالی حرکت می‌کنند بسته‌ است  و این امر از نظر اقتصادی برای  رژیم صهیونیستی هزینه زیادی داشته است.

روزنامه صهیونیستی اسرائیل هیوم گزارشی منتشر کردکه هدف از ایجاد بندر در سواحل غزه، انتقال کمک‌ها به غزه نیست، بلکه علت این امر در واقع ترس از فلج شدن بندر حیفاست.در صورت وقوع جنگی همه‌جانبه بین اسرائیل و حزب‌الله و مشکل شدن استفاده از بندر حیفا ؛ بندر جدیدی که ایجاد می شود ، مورد استفاده قرار گیرد.  خرید بندر در قبرس نیز در چارچوب آماده‌سازی رژیم  برای جنگی فراگیر در جبهه شمالی بوده و این بندر یک ضرورت فوری برای جلوگیری از وضعیتی است که در آن کالا در طول جنگ به فلسطین اشغالی نرسد.

لازم به ذکر است که مسافت بین بندر قبرس تا بندری که آمریکا می‌خواهد در غزه بسازد حدود ۳۸۷ کیلومتر است.

تحرکات خبیثانه و مشکوک آمریکا و رژیم صهیونیستی از ساخت بندر در سواحل غزه و خرید بندر در قبرس توسط  رژیم صهیونیستی ،  اقدامی هماهنگ در چارچوب تدارک برای اشغال رفح و آغاز مرحله اجرایی آوارگی مردم غزه است. همچنین احتمالاتی درباره حمله رژیم اشغالگر به رفح و تشدید درگیری‌ها در جبهه شمالی فلسطین اشغالی با حزب‌الله  است .

یکی دیگر از اهداف ایجاد این بندر ، ایجاد سکویی برای مهاجرت فلسطینی ها از سر ناچاری و اجبار ،  به اروپاست.

جداسازی کامل غزه و منزوی کردن آن از سرزمین اصلی اطراف آن برای اطمینان از عدم انتقال سلاح و مواد غذایی

آمریکا از طریق این بندر، به طور کامل گذرگاه زمینی رفح در مرزهای مصر و غزه را از معادلات خارج می کند و این گذرگاه برای همیشه به روی غزه بسته خواهد ماند زیرا صهیونیست‌ها ادعا می‌کنند که گذرگاه رفح، گذرگاه اصلی جهت ارسال تسلیحات برای حماس است.

با توجه به اینکه تعداد مخالفان جنگ علیه غزه در آمریکا روز به روز درحال افزایش است  ، بایدن به شدت نگران  عواقب و تاثیر حمله احتمالی ارتش صهیونیستی به شهر رفح در جنوب نوار غزه  ، بر روی مردم آمریکا ست و  می‌ترسد در بحبوحه انتخابات آمریکا نتواند عواقب حمله  رژیم صهیونیستی به رفح را مهار کند. از این رو تلاش می کند با ساخت سریع بندر تا حد ممکن از فشار مردمی رها شود.

ساخت این بندر در واقع در راستای  سیاست رژیم صهیونیستی در محاصره نوار غزه است و کمک‌هایی که قرار است از طریق این بندر وارد غزه شود تحت نظارت آمریکا و اسرائیل خواهد بود و این بدان معناست که قرار است یک سری کمک نمایشی محدود در مدتی کوتاه وارد غزه گردد؛ کمک‌هایی که قطعا هم عادلانه توزیع نخواهد شد. امنیت و اداره این اسکله دریایی به دست صهیونیست‌ها سپرده می شود و یقینا آمریکایی ها و صهیونیستها اهداف شان را از این طریق عملیاتی می کنند.

«گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی اعلام کردهه است : اسرائیل تضمین می‌کند که کمک‌هایی که از طریق دریا به نوار غزه می‌رسد به حماس نمی‌رسد، بلکه فروپاشی آن را تسریع می‌بخشد.

-با ایجاد این بندر، مصر که به دلیل بستن گذرگاه رفح مورد انتقادات شدید قرار دارد، می‌تواند تا حد زیادی از فشارها رها شود و طرح آوارگی ساکنان غزه راحت‌تر وارد مرحله اجرایی شود.

آمریکا با ایجاد چنین بندری می تواند به راحتی بر سواحل غزه که سرشار از منابع زیرزمینی به ویژه گاز است مسلط شود. کوشنر ، داماد ترامپ : ما باید غزه را به صحرای نقب کوچ دهیم و سپس آنجا را پاکسازی کنیم چون مناطق ساحلی  غزه اموال خیلی با ارزشی هستند

آمریکا که از ابتدای جنگ غزه شریک اصلی جنایات صهیونیست‌هاست می‌تواند از طریق ایجاد بندر در سواحل غزه، با پوشش کمک‌های انسانی، مستقیما اقدام به ایفای نقش امنیتی و سیاسی در نوار غزه برای جبران شکست‌های اسرائیل کند.

احتمال لغو طرح «پنتاگون» برای ساخت  بندر

دو روز پیش «واشینگتن پست» به نقل از مسئولان آمریکایی نوشت :  قبل از ادامه روند ساخت اسکله، وضعیت در تمامی ابعاد در دست بررسی است.

دولت جو بایدن هم‌ اکنون سرگرم بررسی‌ نهایی مولفه‌های کلیدی طرح خود برای نصب یک اسکله شناور در سواحل غزه است، اما برخی مقامات آمریکایی اساسا نسبت به ضرورت اجرای این طرح، ابراز تردید می‌کنند.

چهار ناو ارتش آمریکا قرار است ظرف چند روز آینده به شرق مدیترانه برسند ولی ، وضعیت در حال تغییر در بحبوحه جنگ غزه، بار دیگر طرح ساخت این بندر شناور را تحت‌الشعاع قرار داده است.

از جمله چالش‌ها، وضعیت امنیتی بی‌ثبات در منطقه است، زیرا تهدیدهای ایران به اقدام تلافی‌جویانه در پاسخ به حمله اسرائیل به ساختمان وابسته به کنسولگری این کشور در دمشق، نگرانی‌هایی را در خصوص خطرات فزاینده علیه پرسنل آمریکایی مستقر در منطقه ایجاد کرده است.

مقامات آمریکایی، دست داشتن واشینگتن در این حمله را رد کردند، اما تهران تاکید دارد که آمریکا را به عنوان حامی اصلی اسرائیل، «باید پاسخگو باشد »

از سویی حمله اخیر اسرائیل به کاروان بشردوستانه متعلق به «آشپزخانه مرکزی جهانی» که منجر به کشته شدن هفت امدادگر شد نیز وضعیت را بغرنج‌تر کرده است.

در حالی که اسرائیل ضمن پذیرش انتقادات مرتبط با این حمله، اذغان کرد که امدادگران نباید هدف قرار می‌گرفتند، وقوع این حادثه تراژیک، تلاش‌های آمریکا برای توزیع حدود دو میلیون وعده غذایی در روز از طریق این اسکله شناور را با پیچیدگی مواجه ساخته است.

طبق گفته مسئولان آمریکایی، نوعی عدم شفافیت در خصوص سرعت اسرائیل برای عمل به وعده‌های اعلام شده خود در پی اعمال فشار دولت بایدن، برای گشودن یک بندر اسرائیلی و گذرگاه مرزی اضافی به شمال با هدف افزایش ورود کمک‌ها، وجود دارد.

یکی از این مسئولان در توضیح این وضعیت دشوار گفت: «ما مشغول ساخت هواپیما در حال پرواز با آن هستیم. »

یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا با هشدار در این خصوص که هنوز برای پیش‌بینی این که آیا ممکن است از اسکله در نهایت استفاده نشود، خیلی زود است، اذعان کرد که طرح توزیع مواد غذایی همچنان دنبال می‌شود.
این مقام مسئول گفت: «طرح امنیتی این اسکله اساسا تدوین شده و نیروهای اسرائیلی به همتایان آمریکایی خود اطمینان دادند که محافظت اساسی را برای آنها تامین خواهند کرد .»

یکی دیگر از مقامات دفاعی گفت که ساخت اسکله دست ‌کم در حال حاضر ادامه دارد، اما تاکید کرد معلوم نیست که پیش‌بینی‌های اولیه، بتوانند دوام بیاورند.

اسکله شناور قطعا برای رساندن این حجم از کمک‌ها، همچنان ضروری است. ما نه فقط به راه‌های زمینی بلکه برای مدتی به اسکله شناور هم نیاز خواهیم داشت.

کد خبر 19341

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =